Zakładanie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – jak zrobić to przez internet?

Zakładanie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością – jak zrobić to przez internet?

Zakładanie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością to wyzwanie, które wiąże się między innymi ze skrupulatnym wypełnianiem wielu dokumentów. Dla osób, które nie mają na to wystarczająco czasu i nie chcą dostarczać ich osobiście, pojawiła się możliwość załatwienia tego online. Taki przywilej zapewnia Kodeks spółek handlowych.  Jest to zdecydowanie bardziej komfortowe rozwiązanie, jednak trzeba mieć na uwadze kilka aspektów, które się z tym wiążą.

Na czym polega zakładanie spółek online?

Z kilku względów, takie rozwiązanie jest coraz częściej wybierane. Przede wszystkim, wszystkie czynności ograniczają się do działania tylko na jednej stronie internetowej, która jest oficjalnym portalem Ministerstwa Sprawiedliwości. Dzięki temu, osoba zainteresowana ma dostęp do wszystkich wymaganych dokumentów. Takie załatwienie sprawy nie wymaga też późniejszego drukowania wniosków i wysyłania ich do urzędu – wszystko dzieje się automatycznie.

Dla osób, które zwracają szczególną uwagę na kwestie związane z finansami, istotna jest także wysokość opłaty. W przypadku rejestracji przez internet, jest ona znacznie niższa, bo nie trzeba ponosić kosztów aktu notarialnego.

Przebieg rejestracji spółki

Taka forma na pewno jest dużo sprawniejsza i nie wymaga od nas wiele wysiłku. Działania trzeba oczywiście rozpocząć od rejestracji na portalu S24, aby następnie stworzyć tam profil przedsiębiorstwa (jest to wymagane przez Ministerstwo Sprawiedliwości i bez tego nie nie jest możliwe podjęcie kolejnych kroków). Drugi etap to już właściwe zakładanie spółek, które wymaga od przedsiębiorcy, aby:

  • Wybrać nazwę,
  • Wskazać adres spółki,
  • Wypełnić odpowiednie dokumenty, które pojawią się na stronie (między innymi umowa spółki czy lista wspólników),
  • Wymienić wspólników,
  • Zadeklarować przedmiot działalności spółki,
  • Wybrać sposób reprezentacji spółki.

Wszystkie te punkty są niezwykle ważne i powinny zostać wprowadzone bez błędów! Trzeba mieć tego świadomość, bo do kolejnego etapu można przejść tylko wtedy, gdy jesteśmy pewni, że to co zadeklarowaliśmy jest zgodne z prawdą.

Jeśli dane zostały zweryfikowane, trzeba podpisać dokumenty i wniosek, a zrobić to można na dwa sposoby: z wykorzystaniem podpisu elektronicznego kwalifikowanego lub podpisu Profilu Zaufanego.

Na koniec wystarczy już tylko opłacić wniosek za pomocą płatności elektronicznej ePłatności. W koszty wlicza się:

  • Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, w wysokości 250 zł,
  • Ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, w wysokości 100 zł,
  • Opłata manipulacyjna operatora płatności.

I to wszystko. Po prawidłowym wykonaniu każdego kroku, wniosek jest automatycznie przesyłany do wybranego sądu rejestrowego, który jest właściwy dla siedziby spółki. Czas na jego rozpatrzenie to jeden dzień od daty wpłynięcia.

O tym trzeba pamiętać!

Przed przystąpieniem do rejestracji trzeba dokładnie sprawdzić, czy takie rozwiązanie jest dla nas korzystne. Najlepiej sprawdzi się to w przypadku spółek zakładanych jednoosobowo oraz takich, które w umowach nie mają niestandardowych zapisów.

Istotny jest też rok obrotowy, który jest inny w przypadku rejestracji online. Wtedy trwa on tyle, co rok kalendarzowy. Co więcej, jeśli spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie zarejestrowana przez internet, to pokrycie kapitału zakładowego będzie możliwe tylko wkładami pieniężnymi.

pietkun-kancelaria

    Comments are closed.