Księgowość dla e-commerce

Masz pytania?
Zostaw nam kontakt do siebie! Oddzwonimy.

    Księgowość dla sklepów internetowych – którą opcję wybrać?

    Firma e-commerce zajmująca się sprzedażą internetową we własnym sklepie on-line lub na jednej z dostępnych platform sprzedażowych zobowiązana jest do prowadzenia własnej księgowości oraz rozliczania podatków. Prowadzenie księgowości sklepów internetowych o niewielkich rozmiarach nie jest skomplikowane, a zazwyczaj firmy takie działają na podstawie księgowości uproszczonej. Jest ona znacznie mniej skomplikowana i kosztowna, jednak wymaga aktualnej wiedzy prawnej i podatkowej. Nasza kancelaria świadczy usługi księgowości dla e-commerce, dlatego chętnie pomożemy Ci w prowadzeniu ksiąg rachunkowych, by zaoszczędzić Twój czas.

    Prowadzenie księgowości
    dla sklepów internetowych – mała księgowość

    Rodzaj księgowości dla firm e-commerce uzależniony jest od wielkości przedsiębiorstwa oraz branży, której dotyczy sprzedaż produktów i artykułów. Zasadniczo prowadzenie księgowości dla sklepów internetowych bazuje na wystawianiu faktur i rachunków dla klientów, księgowaniu dokumentów, prowadzeniu ewidencji przychodów i rozchodów, a także tworzeniu deklaracji podatkowych i deklaracji do ZUS. W ramach księgowości uproszczonej sklepy internetowe mogą rozliczać się z urzędem skarbowym za pomocą ryczałtu ewidencjonowanego lub księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Wybrany sposób rozliczenia deklaruje się podczas składania wniosku CEIDG-1.

    Księgowość dla firm e-commerce – ryczałt ewidencjonowany

    Ryczałt stanowi uproszczoną formę opodatkowania przedsiębiorstw, która służy do wyliczenia przychodu, jaki osiąga dany sklep internetowy. Działalność w branży e-commerce objęta jest ryczałtem w wysokości 3%. Warto jednak mieć na uwadze, że rozliczenie ryczałtowe pozbawia przedsiębiorcę możliwości odliczenia kosztów. W efekcie podatek należy zapłacić, nawet kiedy działalność przynosi straty. Prowadzenie księgowości dla sklepów internetowych i rozliczenie ryczałtem nie jest dostępne dla wszystkich, ponieważ istnieje wykaz czynności, których wykonywanie stanowi przeszkodę dla takiej formy rozliczenia. Dodatkowo istnieje również limit przychodów, po którego przekroczeniu sklep internetowy zobowiązany jest do przejścia na księgę przychodów i rozchodów.

    Księgowość dla e-commerce – księga przychodów i rozchodów

    KPiR dotyczy sklepów internetowych rozliczających się na zasadach ogólnych lub liniowo. W praktyce jest to prosta forma prowadzenia księgowości dla sklepów internetowych. Wystarczy prowadzić ewidencję, w której księguje się wszystkie przychody i rozchody sklepu. Wysokość podatku jest w tym przypadku obliczana na podstawie przychodu pomniejszonego o koszty firmy. Dodatkowo przedsiębiorca może skorzystać z różnych form ulg podatkowych. Ważną zaletą takiego rozwiązania jest również brak konieczności płacenia podatku, kiedy sklep internetowy nie osiąga żadnego przychodu.

    Księgowość dla firm e-commerce – w czym możemy Ci pomóc?

    Oferta naszego biura rachunkowego skierowana jest do właścicieli sklepów internetowych i innych biznesów online, którym zależy na przekazaniu prowadzenia księgowości profesjonalistom. W ramach naszych usług zajmujemy się:

    Księgowość e-commerce – najważniejsze informacje

    W księgowości e-commerce, jak w rozliczeniach każdej innej firmy zajmującej się sprzedażą, mamy do czynienia z wieloma dokumentami. W większości są to faktury, które obowiązkowo musi wystawiać każdy podatnik VAT. Nie zapominajmy jednak także o obowiązku ich skrupulatnego przechowywania na wypadek kontroli ze strony urzędu skarbowego. Jeśli chcemy kreować się jako nowoczesny i proekologiczny sklep internetowy, księgowość dopuszcza możliwość wystawiania faktur elektronicznych, zamiast papierowych. Jest jednak pewien warunek – aby wystawić fakturę w postaci elektronicznej, musimy mieć na to zgodę klienta. Najlepiej więc już w regulaminie sklepowym, który użytkownik akceptuje w chwili dokonywania zamówienia, zawrzeć na ten temat stosowny zapis.

    Księgowość sklepu internetowego – podstawowe pojęcia

    A co z podatnikami, którzy zwolnieni są z obowiązku odprowadzania podatku VAT? Nie muszą oni wystawiać faktury, ale mogą wystawiać tzw. rachunki – również w formie papierowej lub elektronicznej. Jest jeszcze jedna kwestia, nad którą często zastanawiają się firmy e-commerce, zwłaszcza te działające w modnym ostatnio modelu dropshipping – kasa fiskalna. Czy trzeba ją mieć? Nie, o ile spełniamy kilka warunków:

    • towary dostarczane są do kupujących za pośrednictwem firm kurierskich lub poczty,
    • płatność za towary dokonywana jest przez pośredników płatności, np. pocztę, bank,
    • dokumentacja sprzedażowa jasno określa nabywcę i zakupiony towar, a płatność za niego jest łatwa do zidentyfikowania.

    Pamiętajmy jednak, że w przypadku sprzedaży niektórych towarów posiadanie kasy fiskalnej jest bezwzględnie wymagane. Dotyczy to np. wyrobów tytoniowych, alkoholu, sprzętu fotograficznego czy perfum. Jeśli masz wątpliwości, czy powinieneś używać kasy fiskalnej, umów się do nas na konsultację i zyskaj fachową pomoc z obszaru księgowości sklepu internetowego, który prowadzisz.

    Księgowość dla dropshipping – o tym warto pamiętać

    Model, w którym przedsiębiorca nie ma fizycznego kontaktu z towarem, a zajmuje się jedynie zbieraniem zamówień i przekazywaniem ich do dostawcy, określany jest jako dropshipping. Księgowość w tym przypadku oparta jest na nieco specyficznych zasadach. Przychody, jakie uzyskuje przedsiębiorca, traktowane są wówczas jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i ustalane w wysokości, jaką kupujący zapłacił podatnikowi za dany towar, z pominięciem ewentualnej kwoty VAT.

    Jak wygląda kwestia dropshipping a VAT? Faktura wystawiona dla dostawcy towaru księgowana jest jako faktura kosztowa. Obejmuje ona zakup towaru handlowego, a zatem mamy możliwość odliczyć w tym przypadku podatek VAT. Dropshipping wymaga też wystawiania faktur dla nabywców towaru – tutaj z kolei standardowo naliczamy VAT.

    Dropshipping a podatki

    Temat dropshipping a podatki jest jednak nieco bardziej złożony. Jaką stawkę VAT stosować? Trzeba pamiętać, że w tym przypadku właściciel sklepu jest niejako pośrednikiem i przychód, jaki osiąga, to tak naprawdę prowizja za pozyskanie klienta i pośrednictwo w sprzedaży. W dropshipping rozliczenie podatkowe powinno być zatem oparte na stawkach VAT właściwych dla usług pośrednictwa. Pamiętajmy też, że gdy prowizja należna jest od podmiotu z kraju trzeciego to właśnie tam dokonywane jest opodatkowanie usługi, natomiast pośrednik wystawia wówczas fakturę z adnotacją „odwrotne obciążenie”.

    W dropshippingu podatki nie kończą się na VAT. W przypadku importu towarów spoza terytorium UE konieczne jest również uregulowanie należności z tytułu akcyzy i cła. Obowiązki celne dotyczą jednak tej osoby, która jest odbiorcą towaru z państwa trzeciego, a zatem ciążą na konsumencie. Gdy wartość towarów umieszczonych w przesyłce nie przekroczy 150 euro, przesyłka taka nie jest objęta koniecznością zapłaty cła.

    Dropshipping – jak rozliczać

    Wśród przedsiębiorców działających w modelu dropshipping ryczałt wciąż jest formą rozliczenia, która wydaje się najatrakcyjniejsza. Wszystko przez niską stawkę procentową. Art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym określa jednak jakie formy działalności wykluczone są z możliwości skorzystania z ryczałtu, a należą do nich między innymi:

    • firmy sprzedające części i akcesoria samochodowe,
    • apteki i punkty apteczne,
    • lombardy,
    • firmy świadczące usługi reklamowe.

    Opcja ryczałtu nie jest również dostępna dla sklepów, których przychód w poprzednim roku przekroczył kwotę 250 tysięcy euro.

    Dropshipping – jak księgować

    Jak księgować dropshipping? Przyjmuje się, że moment, w którym powstaje przychód właściciela sklepu, to moment wpływu pieniędzy na jego rachunek bankowy, chyba że wcześniej wystawił on fakturę sprzedażową i widnieje na niej data sprzedaży. Pamiętajmy, że w kwestii tego, jak księgować i jak rozliczać dropshipping, ważne jest też uzyskiwanie odpowiednich dokumentów. Przykładowo, zwykłe potwierdzenie przelewu nie jest wystarczającym dokumentem zakupu od zagranicznego dostawcy i nie spełnia norm określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dn. 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Oznacza to, że bazując na takim dokumencie pośrednik nie będzie mógł wpisać poniesionych wydatków w koszty uzyskania przychodów, a tym samym będą one podlegały opodatkowaniu PIT.

    Biuro rachunkowe dla sklepu internetowego – poznaj naszą ofertę

    Zamierzasz otworzyć własny sklep internetowy albo już to zrobiłeś? Skorzystaj ze wsparcia księgowego oferowanego przez Kancelarię Pietkun. Możemy pełnić rolę biura rachunkowego dla sklepu internetowego, który prowadzisz, kompleksowo zajmując się wszelkimi rozliczeniami, dopilnowywaniem terminów składania dokumentów i reprezentacją Twoich interesów w razie ewentualnej kontroli organów skarbowych. Prowadzisz sklep w modelu dropshippingu? Księgowość dla tego typu działalności to nasza specjalność. Dołącz do grona zadowolonych firm, które na stałe korzystają z naszych usług, a dzięki dokonanej przez nas optymalizacji podatkowej zarabiają więcej.

     

    POTRZEBUJESZ INNEJ POMOCY PRAWNEJ? SPRAWDŹ NASTĘPUJĄCE USŁUGI:

    BIURO W POZNANIU

    ul. Władysława Węgorka 20 lok. 05 60-318 Poznań

    TELEFON

    GODZINY PRACY

    poniedziałek - piątek: 8:00 - 16:00