Prowadzenie rejestrów VAT

Masz pytania?
Zostaw nam kontakt do siebie! Oddzwonimy.

Prowadzenie rejestrów VAT - kompleksowe wsparcie dla Twojego przedsiębiorstwa

Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług zobowiązani są do prowadzenia rejestrów VAT. Są one niezbędne do rozliczenia podatku. Według nomenklatury prawa nie każda transakcja związana z zakupem materiałów, towarów lub usług musi być jednak uwzględniona w ewidencji. Warto więc skorzystać z profesjonalnego wsparcia naszej Kancelarii, która zajmuje się prowadzeniem ewidencji VAT.

Rejestr sprzedaży i zakupów VAT - obowiązek czynnego podatnika VAT

Czynni podatnicy VAT zobowiązani są do prowadzenia dwóch ewidencji:

• Rejestr sprzedaży VAT
    • Rejestr zakupu VAT.

Obowiązku tego nie muszą spełniać jedynie podatnicy zwolnieni z VAT oraz firmy wykonujące prace zwolnione z podatku od towarów i usług.

Co powinien zawierać rejestr VAT?

W prowadzonych przez przedsiębiorstwo rejestrach VAT powinny znaleźć się:

• kwoty, od których przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku,
    • kwoty, które nie dają prawa do obniżenia podatku,
    • dane umożliwiające określenie przedmiotu i podstawy opodatkowania,
    • kwota należnego podatku,
    • kwoty naliczonego podatku, które obniżają kwotę należnego podatku oraz kwotę podatku, którą należy wpłacić do urzędu skarbowego lub podlegającą zwrotowi przez US,
    • pozostałe dane niezbędne do identyfikacji zawieranych transakcji, np. numer, dzięki któremu kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Do czego są potrzebne rejestry VAT?

Prowadzenie rejestrów VAT przez przedsiębiorców jest niezbędne do rozliczenia podatku od towarów i usług. Prawidłowo wypełniona ewidencja VAT stanowi podstawę do późniejszego sporządzenia deklaracji VAT-7/Vat-7K. W związku z tym wszyscy czynni podatnicy VAT, którzy zamierzają odliczyć naliczony podatek VAT i prowadzą sprzedaż opodatkowaną, zobowiązani są do prowadzenia rejestrów. W zapisach udokumentowane są wszystkie faktury zakupowe, które stanowią podstawę do odliczenia od podatku.

Czego nie trzeba wpisywać do rejestrów sprzedaży i zakupów VAT?

Według literatury prawa istnieją zakupy, których nie trzeba ewidencjonować w rejestrze sprzedaży i zakupów VAT. Wśród nich można pominąć zakupy związane z:

• czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług,
    • czynnościami, których nie można odliczyć od podatku naliczonego,
    • czynnościami nieopodatkowanymi.

W związku z tym, jeśli przedsiębiorstwo zakupi towary, które nie uprawniają do odliczenia VAT lub które nie podlegają opodatkowaniu VAT, to nie jest zobowiązane do ewidencjonowania ich w rejestrze. Fakt ten związany jest z brakiem realnego wpływu tego typu wydatków na rozliczenie oraz wysokość należnego podatku VAT. Co istotne, zapisanie takich zakupów w odrębnych rubrykach rejestru VAT nie stanowi błędu.

Profesjonalna pomoc w prowadzeniu rejestrów VAT w Poznaniu

Prowadzenie rejestrów sprzedaży i zakupów VAT zwłaszcza na początku prowadzenia własnej działalności gospodarczej może stanowić duży problem. Warto więc zgłosić się po merytoryczne wsparcie naszej Kancelarii Rachunkowej. Nasi specjaliści już od wielu lat pomagają Klientom w prowadzeniu ewidencji VAT, a także wspierają przedsiębiorców w prawidłowych rozliczeniach z Urzędem Skarbowym. Skorzystanie z zewnętrznej, profesjonalnej pomocy to najlepszy sposób na optymalizację podatkową oraz uniknięcie ewentualnych problemów związanych z nieprzestrzeganiem terminów lub nieprawidłowymi danymi w prowadzonych rejestrach.

Nasza Kancelaria działa na terenie Poznania, jednak jesteśmy również otwarci na współpracę zdalną. Skorzystaj z wiedzy i pomocy naszych ekspertów i nie trać swojego cennego czasu na samodzielne prowadzenie rejestrów VAT.