Przegląd poprawności wyliczania podatku VAT

Masz pytania?
Zostaw nam kontakt do siebie! Oddzwonimy.

Przegląd poprawności wyliczania podatku VAT - profesjonalne wsparcie dla Twojej działalności

Prawidłowe wyliczanie podatku VAT to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Mimo ogólnej dostępności automatycznych, internetowych kalkulatorów podatku VAT, warto zdecydować się na pomoc doświadczonych księgowych. To sprawdzony sposób na uniknięcie błędów i nieprzyjemności ze strony Urzędu Skarbowego związanych z nieprawidłowym rozliczeniem podatku od towaru i usług.

Kto zobowiązany jest do rozliczenia podatku VAT?

Zgodnie z ustawą o podatku VAT (podatku od towarów i usług) obowiązek poprawnego wyliczenia podatku VAT dotyczy płatników tego podatku. Obowiązek jego rozliczenia mają:

• wszystkie rodzaje spółek,
    • przedsiębiorstwa, których przychody za poprzedni rok podatkowy przekroczyły 200 000 zł,
    • osoby fizyczne, które czerpią zyski z wynajmu lokali na cele użytkowe.

Zwolnieniu z obowiązku płatności VAT podlegają firmy, które nie uzyskują rocznych przychodów przekraczających 200 000 zł. Mogą one jednak w sposób dobrowolny zrezygnować ze zwolnienia.

Dodatkowo zwolnieniu z podatku od towarów i usług podlegają: usługi Poczty Polskiej, ochrona zdrowia, kwaterunek w internatach, nauczanie, pomoc społeczna, usługi kulturalne, ubezpieczeniowe i zarządzania funduszami inwestycyjnymi, a także usługi związane ze sportem oraz niektórymi usługami szkoleniowymi.

Jak obliczyć VAT należny i naliczony w pliku JPK_V7?

Wyliczenie podatku VAT wymaga aktualnej wiedzy księgowej oraz znajomości literatury prawa z tego zakresu. Podstawą jest prawidłowe wystawianie faktur sprzedażowych obejmujących dany okres rozliczeniowy. Dopilnować należy poprawnych stawek VAT, które stanowią podstawę do wyliczenia podatku VAT należnego.

Aby wyliczyć należny podatek VAT, należy zsumować wartości netto z wszystkich faktur sprzedażowych oraz sprawdzić, czy otrzymana kwota jest zgodna z kwotą widniejącą w pliku  JPK_V7 (pozycja 38).

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wyliczenia podatku VAT naliczonego. Jak obliczyć podatek VAT naliczony? W tym celu należy zsumować podatek od towarów i usług podlegający odliczeniu ze wszystkich faktur kosztowych z danego okresu rozliczeniowego.

Warto przy tym pamiętać o zachowaniu podziału na faktury obejmujące zakup środków trwałych oraz inne pozycje. Kwota należnego podatku VAT związanego z zakupem środków trwałych powinna znaleźć się w pliku JPK_V7 w pozycji 41. Natomiast naliczony podatek VAT od pozostałych wydatków w pozycji 43.

W ramach usług naszej Kancelarii Rachunkowej oferujemy zarówno wyliczanie podatku VAT, jak i przegląd poprawności wyliczenia podatku VAT. Dzięki temu możesz mieć pewność, że prawidłowo wywiązujesz się ze swoich obowiązków wobec Urzędu Skarbowego.

Profesjonalne przeglądy podatkowe – zakres usług

Zakres przeglądu poprawności wyliczenia podatku VAT oferowany przez naszą Kancelarię dopasowywany jest indywidualnie do potrzeb Klienta oraz profilu jego działalności. Przed rozpoczęciem działań, ustalamy za jaki okres wykonujemy przegląd podatkowy oraz z jakiego obszaru. Dzięki temu wyróżnia nas przejrzystość działań oraz odpowiadanie na dokładne potrzeby Klienta.

W ramach przeglądów podatkowych wykonywanych przez naszych specjalistów oferujemy:

• analizę poprawności rozliczeń podatkowych – ocenę poprawności wywiązywania się przedsiębiorstwa z obowiązku opłacania podatku od towaru i usług, składek ZUS, podatku dochodowego od osób fizycznych,
    • identyfikację obszarów oszczędności podatkowych zgodnie z obowiązującym prawem i aktualną wiedzą księgową.

Skorzystaj z naszego wsparcia i zyskaj czas niezbędny dla rozwoju swojego biznesu.