W 2021 roku Ministerstwo Finansów wprowadziło w życie podatek od sprzedaży detalicznej. Wprowadzenie nowego podatku (ustanowionego ustawą z 6 lipca 2016 r. o sprzedaży detalicznej ) było już kilkakrotnie odkładane w czasie ze względu na trwający spór między Polską a Komisją Europejską o jego zgodność z regulacjami dotyczącymi jednolitego rynku UE. Teraz jednak podatek od sprzedaży detalicznej jest już obecny i wszedł w życie 1 stycznia 2021 r.
Podatek od sprzedaży detalicznej nazywany jest również podatkiem handlowym, podatkiem od marketów/hipermarketów. Stosownie do dyspozycji art. 6 ustawy o sprzedaży detalicznej, podstawę opodatkowania w omawianym podatku stanowi osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 mln złotych. Podatek obowiązuje w dwóch stawkach.
Stawki podatku od sprzedaży detalicznej:
Pierwszy termin poboru podatków i raportowania za okres styczeń 2021 to 25 lutego 2021 roku.
Decyzją wydaną w 2017 r. Komisja UE uznała polskie przepisy dotyczące podatku od sprzedaży detalicznej za niezgodne z przepisami na temat jednolitego rynku, ponieważ w ocenie Komisji środek stanowił niedozwoloną pomoc państwa dla mniejszych przedsiębiorstw, mniej obciążonych podatkiem lub wcale, od sprzedaży detalicznej. Komisja argumentowała, że przepisy przyniosłyby bezprawną korzyść małym przedsiębiorstwom, które są nieopodatkowane, w związku z czym nowy podatek należy uznać za pomoc państwa.
Podobne stanowisko zajęła Komisja w odniesieniu do węgierskiego podatku od reklam nałożonego na największe przedsiębiorstwa. Oba kraje zaskarżyły decyzję Komisji UE i wniosły ją do Europejskiego Sądu. Wyrokiem z dnia 16 maja 2019 r. wydanym w połączonych sprawach T-836/16 i T-624/17 Sąd Europejski uwzględnił obie skargi o stwierdzenie nieważności wniesione przez Polskę i Węgry. Komisja odwołała się jednak od wyroku Sądu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W opinii wydanej 15 października 2020 r. rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej Juliane Kokott stwierdziła, że polski podatek od sprzedaży detalicznej nie narusza prawa unijnego. Zwróciła uwagę, że w ostatnich latach orzeczenia TSUE zdają się potwierdzać tezę, że progresywne opodatkowanie może opierać się na obrotach, ponieważ wielkość obrotu stanowi kryterium zróżnicowania, które jest neutralne i jest istotnym wskaźnikiem zdolności finansowej podatnika. Dotyczy to również przepisów dotyczących pomocy państwa. Zdaniem rzecznika generalnego, wobec braku przepisów Unii regulujących tę sprawę, wyznaczenie podstaw wymiaru podatku i rozłożenie obciążenia podatkowego na różne czynniki produkcji i sektory gospodarki należy do kompetencji podatkowych państw członkowskich.
Nowy podatek został nałożony na detalistów i obejmuje dochody ze sprzedaży detalicznej. Ustawa definiuje sprzedaż detaliczną jako sprzedaż towarów konsumentom, stanowiącą część działalności gospodarczej sprzedawcy, na podstawie umowy zawieranej w lokalu przedsiębiorstwa lub poza nim (w rozumieniu ustawy o prawach konsumenta), dokonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, także w sytuacjach, gdy sprzedaży towaru towarzyszy wykonanie usługi, która nie jest odrębnie rejestrowana.
Obowiązek podatkowy powstaje, gdy przychód sprzedawcy w danym miesiącu przekroczy próg 17 mln zł i dotyczy nadwyżki, osiągniętej od tego momentu do końca miesiąca. Innymi słowy, podstawą opodatkowania będzie nadwyżka przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad 17 mln zł osiągniętych w danym miesiącu.
Bez uprzedniego wezwania organów podatkowych podatnicy są zobowiązani do:
Detaliści, których miesięczne przychody ze sprzedaży detalicznej nie przekraczają 17 mln zł, nie mają obowiązku składania deklaracji należnego podatku.